Followers

ANDA SUKA BLOG INI??

LAMAN WEB SEKOLAH

LAMAN WEB SEKOLAH
SILA KLIK PADA GAMBAR
Bertindak Sebelum Terlambat, Anda Mampu Mengubahnya!

Anda Semua Mampu Berjaya Dan Pasti Berjaya sekiranya Anda Mahu!

Kami sedia Membantu Anda, Buatlah Temujanji anda Hari Ini!

Saturday, February 19, 2011

BULI


  • Tingkah laku buli merupakan satu bentuk tingkah laku aggresif (Smith dan Sharp, 1994).
  • Menurut Olweus (1993) tingkah laku buli adalah tingkah laku agresif yang dilakukan secara berulang kali terhadap orang lain secara individu atau berkumpulan. Tingkah laku agresif boleh jadi dalam bentuk fizikal atau lisan yang boleh menyebabkan kecederaan atau ketidak selesaan  atau kesakitan  ke atas individu lain iaitu mangsa buli.
  • Tingkah laku buli termasuklah tindakkan –tindakan seperti mengejek, pemulauan dan memukul (Olweus, 1991; Rigby, 1997; Thompson dan Sharp, 1998).
  • Menurut Olweus (1993) terdapat tiga jenis tingkah laku buli iaitu fizikal ,verbal dan tingkah laku  anti sosial.
  • Smith dan Sharp (1994) pula mengelaskan tingkah laku buli kepada tiga jenis iaitu fizikal, verbal dan tidak langsung.
  • Tingkah laku buli fizikal merujuk kepada tingkah laku yang berbentuk fizikal seperti memukul, menendang, mencederakan, menolak, menarik rambut, mengambil  barang kepunyaan orang lain dan sebagainya (Olweus, 1993; Smith dan Sharp ,1994).
  • Tingkah laku buli verbal adalah tingkah laku seperti panggilan nama, mengejek, mengusik dan mencemuh berulang kali, menghina dan melabel kaum (Smith dan Sharp , 1994; Salmivalli, 2001).
  • Tingkah laku buli antisosial termasuklah tingkah laku tingkah laku buli tidak langsung seperti menyebar fitnah, gossip, penyisihan sosial, pemulauan dan merosakkan harta benda secara berulang kali (Olweus, 1993a; Smith dan Sharp , 1994; Rigby, 2001).
  • Ciri-ciri mangsa buli ialah sifat-sifat mangsa buli samaada dari aspek  fizikal atau psikologi (Dake et al., 2003). Ciri-ciri fizikal seperti saiz badan, lemah, tidak aktif bersukan dan mempunyai kecacatan fizikal. Ciri-ciri psikologi pula seperti kurang popular,  bersendirian, tidak yakin pada diri dan pasif.

2 comments:

  1. Assalamualaikum, blog yg bagus, bolehlah sye minta nasihat di sini nanti....

    ReplyDelete
  2. WASSALAM...BOLEH2..ADD JE FB KAMI... DENGAN MENAIP "KAUNSELING SEMERBAK"

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...